вторник, 10 февраля 2015 г.

ՔԵՖ ԱՆՈՂԻՆ ՔԵՖ ՉԻ ՊԱԿՍԻԼ

ՔԵՖ ԱՆՈՂԻՆ   ՔԵՖ ՉԻ   ՊԱԿՍԻԼ
Ա
Ժամանակով Բաղդադ քաղաքում նստում էր Հարուն Ալ Ռաշիդ թագավորըՀարուն Ալ Ռաշիդ թագավորը սովորություն ուներշորերըփոխած ման էր գալիս իմանալութե ինչ է կատարվում իր մայրաքաղաքումՄի գիշեր էլ էսպեսդերվիշի շոր մտածանցնելիս է լինում միխուլ փողոցովՄի աղքատ տնակից երգի ու նվագածության ձայներ է լսումԿանգ է առնումմիտք է անում միտքհետաքրքրվում է ու ներսէ մտնումՆերս է մտնում տեսնումդատարկ ու մերկ մի տնակկրակի դեմը փռած կարպետի վրա նստոտած տան տերն ու երաժիշտները:Աղքատ ընթրիքի շուրջը բոլորած նվագում եներգում ու զվարճանում:
— Խաղաղություն ձեզո՛վ ուրախ մարդիկ, — ողջունում է դերվիշն ու խոնարհություն է անում տան տիրոջը:
— Բարով եկարդերվիշ բաբահամեցեքմիասին ուտենք աստըծու տված մի կտոր հացն ու միասին ուրախանանք, — խնդրում է տանտերըԴերվիշին էլ նստեցնում են իրենց հետ ու շարունակում են քեֆը:
Գիշերվա մի ժամին տան տերը երաժիշտներին վճարում է իրենց հասանելիքն ու ճամփա դնումԵրբ երաժիշտները հեռանում ենդերվիշըտան տիրոջը հարցնում է.
— Անունդ ի՞նչ էբարեկամ:
— Հասան:
— Ամոթ չլինի հարցնելըՀասան ախպերի՞նչ արհեստի տեր ես դուի՛նչքան փող ես աշխատումոր էսպես քեֆով ես անց կացնում քոժամանակը:
— Քեֆը շատ փողով չի լինումդերվիշ բաբա, — պատասխանում է տան տերը: — Ամենաչնչին ապրուստն էլ կարող է մարդ ուրախվայելելԵս մի փինաչի եմչուստեր եմ կարկատումօրը մի չնչին բան եմ վաստակումԵրեկոները բերում եմ մի մասը ապրուստի եմտալիսմյուս մասն էլ էս երաժիշտներինոր տեսարՆստում ենքուրախանումԹե քեզ նման մի ազնիվ հյուր էլ աստված հասցնում է`ավելի լավ:
— Անպակաս լինի քո ուրախությունըո՛վ Հասանբայց եթե հանկարծ աշխատանքիդ էդ բարակ աղբյուրն էլ կտրիի՞նչ պիտի անես:
— Ինչո՞ւ է կտրումդերվիշ բաբա:
— Օրինակթագավոր է ու թագավորի քմահաճույքհանկարծ հրաման արավոր էլ փինաչությունը չպիտի լինի:
— Է՛հթագավորի դարդը կտրե՞լ է ընկնի փինաչիների ետևից... կամ ի՞նչ են արել նրան փինաչիներըԵրբ էդպես բան կպատահիէնժամանակ կմտածենքայժմ քնենքդերվիշ բաբաԱստված ողորմած էքեֆ անողին քեֆ չի պակսիրԱշխարհքի բան էինչպես բռնես`էնպես էլ կերթա:
— Լա՜վաստված տաոր էդպես լինի, — բարեմաղթում է դերվիշնու քնում են:
Բ
Առավոտը վաղ դերվիշը գնում էՆրա գնալուց հետո մունետիկները լցվում են Բաղդադի փողոցներն ու հրապարակներըգոռալովհայտարարումթե թագավորի հրամանն էփինաչիների խանութները փակ պիտի մնանէս օրվանից էլ ոչ ոք իրավունք չունի էդ արհեստովպարապելուԶանցառուների գլուխները կթռչեն:
Խեղճ Հասանի ձեռքից էլ բիզը խլում ենվզակոթին տալով դուրս անում իր նեղլիկ խանութից ու դուռը փակում:
Մյուս գիշերըդարձյալ դերվիշի շոր մտածՀարուն Ալ Ռաշիդ թագավորը գնում է քաղաքը շրջելուԴարձյալ անցնում է էն փողոցովուրապրում է ուրախ ՀասանըԴարձյալ երգի ու երաժշտության ձայներ է լսում նրա տանիցՆերս է մտնում:
— Օ՜բարովբարովդերվիշ բաբահամեցեքնստիր քո տեղը:
Նստում ենուտումխմումածումերգումուրախանում մինչև կես գիշեր:
Կես գիշերին երաժիշտներն իրենց վարձն առնում են հեռանումՄնում են տան տերն ու հյուրը:
— Գիտե՞ս ինչ պատահեցդերվիշ բաբա:
— Ի՞նչ պատահեց:
— Հենց էնինչ որ դու գուշակեցիր երեկ իրիկունԷսօր թագավորը հրաման հանեց — մեր արհեստն արգելեց...
— Ի՞նչ ես ասում, — զարմանում է հյուրը: — Հապա որտեղից փող գտարոր էս գիշեր էլ քեֆ սարքեցիր:
— Մի կավե կուժ եմ գտելհիմի էլ ջուր եմ ծախումՕրական ինչ աշխատում եմմի մասը տալիս եմ ապրուստիմյուսըերաժիշտներին ուդարձյալ քեֆ եմ անում:
— Իսկ եթե թագավորը ջուր ծախելն էլ արգելի՝ էն ժամանակ ի՞նչ ես անելու:
— Ջուր ծախելով թագավորին ի՞նչ վնաս ենք տալիսոր արգելիԵվ ի՞նչու էսօրվանից դարդ անեմ դրա համարԵրբ որ կարգելիէնժամանակ կմտածեմՄի՛ վախենարբարեկամերբեք չի պակսիլ մի կտոր հաց ու մի անկյունոր ես էնտեղ ուրախանամ:
— Անպակաս լինի ուրախությունը քո օջախիցով Հասան, — բարեմաղթում է դերվիշն ու հեռանում:
Գ
Առավոտը վաղ ամբողջ Բաղդադը թնդում է մունետիկների ձենիցթե Հարուն Ալ Ռաշիդ թագավորն էսպես է հրամայումջուրըաստըծունն էև էսօրվանից ոչ ոք իրավունք չունի փողով ծախելուՊատռել բոլոր ջրկիրների տիկերն և ջարդել նրանց կժերը:
Աղքատ Հասանի կուժն էլ ջարդում են ջրի ճամփին ու դատարկ ետ ղրկում:
Մյուս գիշեր թագավորը կրկին դերվիշի շոր է հագնում ու գնում քաղաքը շրջելուԿրկին մոտենում է ուրախ Հասանի տանըԴարձյալուրախության և երգի ձայներՆերս է մտնում:
— Ա՜յդերվիշ բաբա՜համեցե՜քհամեցե՛քնստիր քո տեղըքեֆ անենքցերեկը երկարացնենքգիշերը կարճացնենքՈւրախանանք,դերվիշ բաբաավելի լավ է ուրախանալքան տրտմել:
— Իհարկեուրախությունը ավելի լավ էԱմենքս էլ մեռնելու ենքո՛վ կարող էթող ուրախանա, — բացականչում է դերվիշն ու նստումՀասանի կողքին:
Գիշերվա մի ժամին երգիչներն իրենց վարձն առնում են ու հեռանումՄնում են դերվիշն ու տանտերը:
— Հասան ախպերԷսօր ի՜նչ լսեցիասում ես թագավորը արգելել է ջուր ծախելըճշմարի՞տ է արդյոք:
— Ինչպե՛ս չէինչպե՛ս չէամենքիս ջրի ամաններն էլ ոչնչացրինԱ՜խպերդու կատարյալ մարգարե ես եղելինչ ասում եսմյուս օրըկատարվում է:
— Հապա ի՞նչպես էոր դու դարձյալ քեֆ ես անումՈ՞րտեղից ես գտել էս փողը:
— Երանի թե մարդու պակասը փողը լինիՓողի գտնելը հեշտ էդերվիշ բաբաԳնացի մի գործատիրոջ մշակ մտաօրական մի բան էտալիսբերում եմ մի մասը ապրուստս եմ անումմյուսը երաժիշտներին եմ տալիս ու շարունակում եմ իմ քեֆըԲանը մարդու սիրտն է,դերվիշ բաբա:
— Ես իմ հոգինարժեոր էդ սրտով թագավորի պալատական լինեիր դու, — բացականչեց դերվիշը:
— Վա՜հդերվիշքո ասածները կատարվում են ճշտությամբհիմի որ էս խոսքդ էլ կատարվի՞:
— Ինչո՞ւ չի կատարվիաշխարհքում անկարելի բան չկա, — պատասխանեց դերվիշն ու բաժանվեցին:
Դ
Առավոտը վաղ տերության պաշտոնյաները կտրեցին Հասանի աղքատ տնակի դուռը:
— Էստե՞ղ է կենում քեֆ սիրող Հասանը:
— Ես եմ, — պատասխանեց զարմացած Հասանը:
— Թագավորի հրամանով հետևիր մեզ:
Ուղիղ պալատը տարան ՀասանինՀայտնեցինոր թագավորը իրեն պալատականի պաշտոն է տվելՊալատականի զգեստ հագցրինմիթուր էլ կապեցին մեջքը ու կանգնեցրին պալատի մուտքերից մեկի առջևԱմբողջ օրը էն մուտքի առջև պարապ կանգնեց Հասանը:Իրիկունը որ մթնեցդատարկ ճամփու դրին տունթեգնաառավոտը ետ կգաս քո տեղը կանգնելու:
Գիշերը դարձյալ դերվիշի շոր մտավ Հարուն Ալ Ռաշիդ թագավորն ու գնաց քաղաքը շրջելու:
Գնաց մոտեցավ Հասանի տանըԱկանջ դրեցԶարմանքով լսեցոր դարձյալ հնչում են երգն ու երաժշտությունըՀասանը քեֆ է անումդարձյալՆերս մտավ:
— Դերվի՜շդերվի՜շքո տունը չքանդվիարի է՜երեկվա խոսքդ էլ կատարվեցթագավորն ինձ պալատում պաշտոն է տվել:
— Ի՜նչ ես ասում:
— Աստված վկա:
— Եվ երևի շատ փող է տվել...
— Չէ՜ ինչ փողմի գրոշ չտվինԴատարկ տուն ղրկեցին:
— Հապա որտեղի՞ց ես փող գտելոր դարձյալ քեֆ ես անում:
— Նստի՛րասեմ որտեղիցՄի թուր են կապել մեջքսԻրիկունը տուն գալիս մտածեցիթեհո ես մարդ չեմ սպանելուՏարա պողպատիշեղբը (մեջըծախեցիպողպատի փոխարեն փայտե շինել տվիմեջը դրիեկա տունԵկա պողպատի փողով քեֆ սարքեցիԼավ եմ արել,չէ՞դերվիշավելի լավ է ուրախություն ունենալքան մարդ սպանելու սուր:
— Հա՜հա՜հա՜, — ծիծաղեց դերվիշը: — Լավ անելըլավ ես արելՀասանբայց եթե էգուց քեզ թագավորը հրամայիթեկտրի էսհանցավորի գլուխըի՞նչ ես անելու:
— Բերանդ բարի բաց արաա՛յ չարագուշակ դերվիշ, — բարկացավ Հասանը: — Հակառակի նման ինչ էլ ասում եսկատարվում էչե՞սկարող մի լավ բան ասել....
Ու շատ վշտացավ ՀասանըՍիրտը երկյուղ ընկավամբողջ գիշերը չկարողացավ քնի:
Իրավ որմյուս օրը թագավորը կանչեց Հասանին ու ամբողջ արքունիքի առջև հանդիսավոր հրամայեցոր մի հանցավորի գլուխը կտրի:
— Հանիր թուրդ ու կտրի էս հանցավորի գլուխը:
— Ապրած կենասմեծ թագավոր, — պատասխանեց սարսափած Հասանը, — ես իմ օրում մարդու գլուխ չեմ կտրելչեմ կարողՓորձվածմարդիկ շատ կան քո պալատումհրամայիր մի ուրիշը կտրի...
— Ես քեզ եմ հրամայում, — սաստեց թագավորը, — եթե մի վայրկյան էլ ուշացրիրգլուխդ կթռչիՀանի՛ր թուրդ...
Էս խոսքի հետ թշվառ Հասանը մոտեցավ հանցավորինձեռքերը տարածեց ու աղաղակեց դեպի երկինք.
— Տեր աստվածարդարն ու մեղավորը դու գիտեսԵթե էս մարդը մեղավոր էինձ ուժ տուրոր մի զարկով թռցնեմ սրա գլուխըիսկ եթեարդար էթող փայտ դառնա իմ թուրը...

Ասավդուրս քաշեց թուրը... Փա՜յտՀրաշքի վրա պալատականները մնացին ապշածԷստեղ Հարուն Ալ Ռաշիդ թագավորը փառ-փառծիծաղեց ու ամեն բան բաց արավպատմեց իր պալատականների առջևՇատ ծիծաղեցին պալատականները ու շատ գովեցին թե՛ուրախություն սիրող Հասանինթե՛ թագավորինԾիծաղեց մինչև անգամ էն դժբախտ հանցավորըոր չոքածվիզը մեկնած սպասում էր թրիզարկինԹագավորը բաշխեց հանցավորին իր կյանքըիսկ Հասանին դառնալովհոչակեց նրան իր սիրելի մարդը ամբողջ տերության մեջ ուլավ պաշտոն տվեցոր միշտ աշխատի ու անպակասուրախ ապրիուրիշներին էլ սովորեցնի ուրախ ապրել աշխարհքում:

Комментариев нет: